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Freitag, 17. Juni 2011

IMBER LUMINIS - FLETUS review in german



" 'Fletus' ist die vertonte Trauer irgendeiner verlorenen Seele da draussen. 'Fletus' ist die Trauer, die einem jeden einzelnen innewohnt. 'Fletus' ist die Träne auf der Wange von dir und mir. "

Schon vom ersten Ton an fällt es einem schwer, sich zu halten, man wird erbarmungslos mitgerissen von diesem Sog aus schwärzester Galle und Atmosphärik.
Deha, alleiniges Mitglied der Formation Imber Luminis (Regen des Lichtes), hat mit 'Fletus' ein derart ehrliches, herzerwärmend und zermürbend zugleich, Klangkonstrukt erschaffen, das dem Hörer alle Sinne abverlangt und ihn fortzerrt in die Tiefen der Trauer und Melancholie, der Selbstfindung, der Selbsthinterfragung; der Gedanken.

Mit unheimlichem Bedacht beginnt Deha, des Hörers alle Augen auf sein Schaffen zu richten und sich ihm ganz hinzugeben. Sanft erklingen erste, langsame und ausklingende Laute einer unverzerrten Gitarre, führen einen fort durch atmosphärisch-dichte Gebilde, die von beruhigenden, dem Ambient angelehnten, Tönen untermalen werden. Parallelen zu Svarts 'Förlorad' und Hypothermias 'Gråtoner' oder 'Skogens Hjärta' werden manifest, ohne dass man auch nur den Eindruck bekäme, dass es sich um eine inferiore Nachahmung dieser Meisterwerke handlen könnte. 'Fletus' selbst beweist den Geist, als ein Meisterwerk geboren zu sein, über knapp 40 Minuten hin wird eine wunderschöne und verträumt-verzweifelte Atmosphäre erschaffen, die sich kontinuierlich schleppend aufbaut und immer wieder von diesen niemals aufdringlich wirkenden Tönen getragen wird.

'Fletus', zu deutsch "Wehklagen/Das Weinen", wird noch als eine, von einem Ambient-Projekt namens Alenda, überarbeitete Version präsentiert. Diese Version sagt das aus, was die erste in Schlüsseln ausdrückte; es handelt sich nur um einen Traum, der niemals Wirklichkeit werden wird. Es ist die Trauer als Einsicht. Das Erwachen tritt spätestens nach diesen 39 Minuten und 12 Sekunden ein..

Diese Musik vermag, zu fesseln, das Selbst und die eigene Essenz in Stücke zu reissen und sie wieder richtig zusammenzufügen.
Denn die Wahrheit erklingt selten und diese ist 100 Seelen vorbehalten. Monotones, herrlich-prächtiges Grundrauschen inklusive.


10/10

By: V.

Samstag, 4. Juni 2011

First AH CILIZ review online!!!!!

AH CILIZ – REAWAKENING ANCIENT SORROW

Monday, May 30th, 2011

Ah Ciliz piqued my attention for two reasons: a) it involves W. from the rather excellent Grimlair as a session musician on the first two tracks and b) it emerges on one of the most exciting underground Black Metal labels operating anywhere in the universe right now – Selbstmord Kommando Produktionen. From the get-go, this album – which comes in a DVD case and is limited to just one hundred very affordable units – had the potential to be something quite special; I’m glad to say ‘Reawakening Ancient Sorrow’ hasn’t disappointed.

After ambient four-minute opener ‘1533, The Fall of Tawantinsuyo’ disperses, ‘Oceans From My Veins’ pours through the speakers, awash with pain and melancholy, eight minutes of depressive, deeply anguished BM, executed in the lo-fi minimal style of early Hypothermia, flooding the senses, crushing the spirit with its sombre, morose intent, suffocating the listener in a blanket of inconsolable despair. The electrics are turned way down and what we are left with is almost acoustic, but not quite. The vocals are piercing, haunting, coruscating. Doom and gloom all the way, my friends.

Comatose’ is beautiful, atmospheric yet crushing, reminding me of a more subdued Drowning The Light perhaps, while ‘Fragil Serviente’ is as delicate, submissive and vulnerable as the title suggests, coming across like a Black Metal version of Cult of Luna. Fans of everything from Woods Of Desolation to Sigur Ros should find something here to enjoy. The dynamic in play right across the hour’s duration of this album (including two bonus tracks) is a joy to behold, the timing is perfect, the mood capturing a perfect balance between utter dejection and supreme rapture – two emotions that are of course parallel, separated by the thin lines of sanity and nothing else.

The fifth track, ‘Creators Of Time (Mayan Resurrection)’ could possibly be the highlight of a stellar collection, fluctuating between highs and lows, covering many moods, working on the subconscious mind in a manner that most music can’t come close to. But there’s no let-up: ‘Ancient Mayan Sorcery’ is both hypnotic and aggressive, surprisingly violent in light of its passive opening, exploding like a torrent of rage, demonstrating that this hitherto unheralded American is a gifted individual blessing the underground with his presence.

Suffice to say, ‘Reawakening Ancient Sorrow’ is all killer, no filler (even though the bonus tracks are rougher and rawer than their predecessors, lending them a more spectral aura). There are many peaks to be experienced on this CD, but no troughs. If you want some depressive, ambient Black Metal that is more likely to blow your socks off than turn you gay, then this is one you need to hear.

Evilometer: 555/666

please support:

http://www.blackmetalreviews.com/?p=466

SKP